//
TĂRGOVIŞTE: PROIECTUL CENTURII OCOLITOARE, ÎNTRE ŞANSE MICI DE REALIZARE ŞI CORECŢII MARI Reviewed by Momizat on . Noul primar interimar al Târgoviştei, Cristian Stan, a prezentat, recent, situaţia extrem de dificilă în care se află unul dintre cele mai importante proiecte c Noul primar interimar al Târgoviştei, Cristian Stan, a prezentat, recent, situaţia extrem de dificilă în care se află unul dintre cele mai importante proiecte c Rating: 0
You Are Here: Home » Administratie » TĂRGOVIŞTE: PROIECTUL CENTURII OCOLITOARE, ÎNTRE ŞANSE MICI DE REALIZARE ŞI CORECŢII MARI

TĂRGOVIŞTE: PROIECTUL CENTURII OCOLITOARE, ÎNTRE ŞANSE MICI DE REALIZARE ŞI CORECŢII MARI

TĂRGOVIŞTE: PROIECTUL CENTURII OCOLITOARE, ÎNTRE ŞANSE MICI DE REALIZARE ŞI CORECŢII MARI

Noul primar interimar al Târgoviştei, Cristian Stan, a prezentat, recent, situaţia extrem de dificilă în care se află unul dintre cele mai importante proiecte cu finanţare europeană care se derulează – mai bine-zis, ar fi trebuit să se deruleze – în municipiu. Este vorba despre “Modernizarea şi reabilitarea drumului de centură”, proiect finanţat prin POR 2007-2013. Valoarea totală iniţială se ridica la 88,7 milioane de lei, din care 70,2 reprezintă finanţare nerambursabilă. Numai că, între timp, valoarea proiectului a ajuns la 92,2 milioane de lei. Câştigătoare a licitaţiei a fost Asocierea SC CAST (lider) – SC Trans Bitum SRL şi Carena SpA Impresa Di Construzioni.

Şi-acum, un scurt (pe cât se poate) istoric, deşi “drumul” centurii ocolitoare de la proiect, la realitate, este foarte greu (poate chiar imposibil) de parcurs.

Contractul de execuţie lucrări a fost semnat pe 28 iunie 2010, proiectul având o perioadă de implementare fiind de 40 de luni. Potrivit calendarului stabilit, termenul de finalizare a proiectului era luna iunie 2012, ceea ce înseamnă că fost depăşit “decât” cu vreo trei ani. Din păcate, în derularea acestui proiect s-a păşit cu stângul, sincopele făcându-se simţite încă din anul 2011.

Potrivit primarului interimar, în data de 7 octombrie, unitatea de implementare a proiectului avea să sesizeze faptul că sunt probleme în execuţia lucrărilor, mai multe astfel de informări ajungând la conducerea de atunci a primăriei. “Deşi volumul lucrărilor executate ar fi trebuit să fie, la momentul respectiv, undeva la 34,87% din total contract, lucrările executate se situau, de fapt, la 10,32”, a precizat Cristian Stan. Dirigintele de şantier a propus rezilierea contractului, idee preluată şi de unitatea de implementare a proiectului.

Argumentele în vederea rezilierii contractului erau: utilizarea soluţiilor neconforme cu documentaţia de execuţie, mixtura aşternută pe str. Laminorului nu corespundea specificaţiilor tehnice, aşternerea stratului de mixtură asfaltică s-a făcut pe un sector pe care lucrările de canalizare nu aveau documentele de calitate, tipul mixturii asfaltice din stratul de legătură nu era cel aprobat şi specificat în proiectul tehnic şi altele. Motivaţia: antreprenorul nu reuşeşte să-şi îndeplinească obligaţiile asumate contractual. Motivele subliniate nu au fost, se pare, destul de convingătoare, de vreme ce, rezilierea contractului de execuţie s-a făcut la data de 23 iulie 2012. Timp în care au mai fost înregistrate 6 informări similare, venite din partea echipei de implementare a proiectului.

Cristian Stan arată care a fost, în continuare, traseul acestui proiect: “S-a reluat procedura de atribuire a contractului, ajungând la momentul 23.08.2013, când marcăm perioada de evaluare a noilor oferte. Ei, bine, şi aici identificăm o perioadă de mai bine de 8 luni în care, practic, contractul a fost blocat, în această perioadă de evaluare a ofertelor. Din punctul meu de vedere, mai mult de 3 luni la această evaluare nu ar fi trebuit să se piardă. Sunt aproape 12 luni în care contractul practic a fost blocat din motive subiective”.

Din păcate, evaluarea din 2013-2014 a dus tot într-o fundătură. A fost desemnată câştigătoare a licitaţiei Tehnologica Radion care n-a reuşit să îndeplinească cerinţele financiare, societatea comercială fiind, în acel moment, în insolvenţă. Procedura de atribuire a fost anulată.

Primarul interimar a subliniat: “Este un obiectiv de investiţii vital pentru municipiul Târgovişte, pentru judeţul Dâmboviţa, este o valoare foarte mare, iar consecinţele nerealizării acestui proiect ar fi absolut dezastruoase pentru municipiul Târgovişte”.

Practic, niciunul dintre indicatorii prevăzuţi în contract nu este realizat în acest moment şi asta pentru că lucrările nu au fost finalizate, nici pe tronsoanele de drum, nici la reţelele de canalizare, nici la pasajele rutiere pe care acest proiect le presupune. Constructorul a făcut lucrări care costau mult, se făceau repede, ca să poată încasa banii, nefiind realizat niciun indicator (pasajele, reţelele de canalizare şi reabilitarea infrastructurii rutiere).

Cristian Stan explică unde ne aflăm acum, în derularea acestui proiect: “Acum ne aflăm în perioada de evaluare. Eu sper ca evaluarea să fie definitivată în maxim o lună şi jumătate. Am procedat la delegarea unor persoane către compartimentul Achiziţii, astfel încât să asigurăm funcţionarea în bune condiţii a acestui departament, pe fondul acestei misiuni dificile de evaluare, iar persoanele care sunt implicate în activitatea de evaluare vor fi degrevate de alte obligaţii de serviciu. Perioada de execuţie prevăzută în contract este de 9 luni. În acest context, achiziţia privind execuţia lucrărilor ar fi trebuit finalizată la 4.03.2012. Este foarte clar că avem un risc de nefinalizare în cadrul POR 2007-2013, practic termenul de finalizare fiind practic depăşit, iar contractul de achiziţie de lucrări – nesemnat”.

Primarul interimar creionează trei posibile scenarii:

1. Finalizăm cu succes evaluarea, avem un câştigător, semnăm contractul şi încercăm să finalizăm proiectul până la finalul acestui an şi reuşim să finalizăm proiectul. Situaţia cea mai fericită. Dar puţin probabilă, adăugăm noi.

2. Identificăm un ofertant care îndeplineşte condiţiile legale, încheiem contractul, dar nu reuşim să finalizăm lucrările până la sfârşitul anului 2015. În acest context, contravaloarea tuturor lucrărilor care trec de 31.12.2015 va fi cheltuială neeligibilă şi va fi suportată din bugetul de venituri şi cheltuieli al municipiului Târgovişte. În acest sens, la rectificarea bugetară, din iulie anul acesta, va trebui să identificăm resursa financiară pentru a putea finaliza aceste proiecte. Nu e situaţia cea mai fericită, dar tot e mai mult decât nimic. Dar, se poate şi mai rău…

3. Niciunul dintre ofertanţi nu îndeplineşte condiţiile legale şi-atunci proiectul este compromis pentru că este imposibilă realizarea unei proceduri de atribuire a contractului de execuţie de lucrări de acum înainte, care să aibă vreo şansă de implementare. Toţi banii primiţi, daţi înapoi, cu majorări şi penalizări. Asta ar însemna o corecţie financiară de 100%, adică, nici mai puţin, de 92 de milioane de lei, bani care ar trebui asiguraţi din bugetul municipiului. Adică… municipiul Târgovişte, în pericol de faliment.

Inutil să mai precizăm că o astfel de corecţie financiară compromite ideea cofinanţării pe orice proiect european derulat în municipiul Târgovişte.

Cristian Stan a concluzionat: ”În acest moment suntem pe muchie de cuţit cu unul dintre cele mai importante proiecte de reabilitare a infrastructurii din municipiul Târgovişte, judeţul Dâmboviţa, de fapt, din istoria acestui municipiu”.

About The Author

Number of Entries : 935

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

© 2014 BPS