//
CE SE VA ÎNTÂMPLA CU DN 71? Reviewed by Momizat on . Luna ianuarie a acestui an a venit cu o veste proastă pentru dâmboviţenii care aşteaptă de ani buni modernizarea DN 71, drumul care leagă municipiul Târgovişte Luna ianuarie a acestui an a venit cu o veste proastă pentru dâmboviţenii care aşteaptă de ani buni modernizarea DN 71, drumul care leagă municipiul Târgovişte Rating: 0
You Are Here: Home » Administratie » CE SE VA ÎNTÂMPLA CU DN 71?

CE SE VA ÎNTÂMPLA CU DN 71?

CE SE VA ÎNTÂMPLA CU DN 71?

Luna ianuarie a acestui an a venit cu o veste proastă pentru dâmboviţenii care aşteaptă de ani buni modernizarea DN 71, drumul care leagă municipiul Târgovişte de Bucureşti şi de Sinaia: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat joi, 14 ianuarie, că reziliază contractul de pentru modernizarea DN 71 Bâldana – Târgovişte, de 578 milioane de lei, motivând că antreprenorul nu a respectat termenul legal de 5 zile lucrătoare de la data semnării contractului de constituirea a Garanţiei de Bună Execuţie aferentă Acordului Contractual. Decizia a venit la o zi după ce a apărut informaţia că ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a trimis Corpul de Control la CNAIR pentru a verifica atribuirea contractului către firma câştigătoare. De altfel, pe subiectul proiectului DN 71 Bâldana Târgovişte, ministrul avea să spună a doua zi, vineri, 15 ianuarie, într-o conferinţă de presă, că doreşte realizarea unui drum expres între Bucureşti şi Târgovişte, subliniind că această rută merită un drum modern, acesta urmând să fie făcut din fonduri europene: ”Este o prioritate pentru mine, dăm drumul imediat la procedurile de realizarea documentaţiei pentru acest drum, pe un caiet de sarcini OK”. Însă ministrul Transporturilor a evitat să răspundă la întrebarea ”ce se va întâmpla cu celelalte contracte care au aceeaşi hibă” şi nici nu precizează cam în câţi ani putem vorbi despre transformarea ideii de drum expres, în realitate. Practic, ministrul Drulă lansează ideea abandonării unui proiect care are finanţare europeană, are Acordul de Mediu şi care a ajuns la maturitate – cu ce consecinţe economice pentru judeţ, greu de spus – şi vine cu ideea unui nou proiect, care pleacă de la zero. În cât timp proiectul va traversa drumul de la idee la realitate, iarăşi, greu de spus. Ca să putem  estima, să urmărim ”traseul” urmat de proiectul DN 71 Bâldana – Târgovişte:

Proiectul de modernizare a fost aprobat, undeva prin 2009,  la nivel de indicatori tehnico-economici, şi a fost încheiat un contract, la vremea respectivă, însă nu a avut finanţare deoarece sursa era bugetul de stat, dar mărimea investiţiei depăşea cu mult posibilităţile bugetului naţional. În 2013, pe sectorul Bâldana – Târgovişte, traficul era de peste 8000 de vehicule zilnic, ceea ce însemna că pe acel tronson trebuia să existe o soluţie de proiectare care să prevadă 4 benzi (cu siguranţă, acum, cifrele legate de traficul rutier sunt cu mult mai mari) şi au fost adresate întrebări Companiei de drumuri si autostrăzi (fosta CNADNR transformată în CNAIR). Ca urmare a demersurilor, a fost iniţiat, la nivelul Companiei, un proiect de revizuire a Studiului de Fezabilitate, soluţia prevăzând lărgirea la patru benzi pe tronsonul Târgovişte – Bâldana (44 de Km) şi modernizarea, în profilul actual, pe tronsonul Târgovişte – Sinaia (57 Km). Studiul de fezabilitate revizuit conform prevederilor legale de la data respectivă a intrat în faza de avizare şi aprobare. În 2015, proiectul care viza tronsonul Bâldana – Târgovişte a fost inclus în Master Planul General de Transport ca proiect prioritar de drum transregio, pe poziţia 2 din 24 de obiective, creându-se premisele finanţării europene, fiind considerată o decizie crucială pentru proiect. În mai 2018, au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici pentru derularea investiţiei în valoare de 2.136.328 mii lei – a doua decizie strategică, fiindcă însemna că, practic, proiectul putea intra în faza de contractare şi dădea „liber” etapei de expropriere. În 2019, proiectul intra în faza de achiziţie publică, o procedură destul de lungă şi anevoioasă pentru că a urmat o perioadă de revizuire a documentaţiei de atribuire, cu mai multe suspendări ale procedurii în perioada martie 2019 – august 2020. În septembrie 2020, a avut loc ofertarea, iar încredinţarea proiectului era consemnată undeva spre sfârşitul anului. După încredinţare, trebuia ca firma căreia i s-au atribuit lucrările să depună scrisoare de garanţie şi să primească ordinul de începe a acestora. În acel moment, a apărut anunţul ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, despre rezilierea contractului pentru tronsonul Bâldana – Târgovişte, strategie care ignoră două hotărâri de guvern – una de aprobare a Master Planului General de Transport şi a doua, de aprobare a indicatorilor tehnico-economici.

Aşa că, în loc să avem un proiect în fază de implementare, vorbim despre un proiect de drum care trebuie să pornească de la zero, cu un profil de drum expres, care să  evite tranzitarea localităţilor, dar care trebuie să traverseze etapele procedurale pentru a ajunge să vadă „lumina de la capătul tunelului”. Ca să nu mai vorbim că pentru modernizarea DN 71 pe 2 benzi, este nevoie de un alt proiect.   Aşa că, am vorbi din nou despre proiectare, studiul de fezabilitate, obţinerea autorizaţiilor şi avizelor, aprobări, transformate în timp, în cel mai optimist scenariu, ar însemna vreo 5-7 ani. Timp în care pe DN 71 se va circula din ce în ce mai greu, şi vom număra, din păcate, accidentele de circulaţie.

După lansarea anunţului de reziliere a contractului, autorităţile judeţului au venit cu argumente în favoarea continuării proiectului de modernizare a DN 71 Bâldana – Titu, subliniind că nu trebuie abandonat un proiect care are Acordul de mediu, are finanţare europeană, care a ajuns la maturitate şi care înseamnă mult pentru dezvoltarea judeţului. În plus, subliniază autorităţile judeţene, Ministerului Transporturilor, prin CNAIR, împreună cu Consiliul Judeţean Dâmboviţa pot veni cu o variantă de ocolire pentru porţiunea de drum care trece prin zonele locuite ale administrativ teritoriale, timp în care modernizare drumului naţional trebuie să continue. De altfel, printr-o hotărâre emisă la sfârşitul lunii decembrie, Consiliul Judeţean Dâmboviţa a dat acordul pentru realizarea unui parteneriat între CNAIR şi CJD în vederea realizării unui drum de legătură u profil de drum expres între DN 71 şi DN 7, complementar actualului proiect, care să asigure ocolirea prin extravilan a localităţilor Tărtăşeşti, Răcari şi Conţeşti.

Bineînţeles, nu trebuie să uităm de tronsonul Târgovişte – Sinaia. Pentru acesta nu a existat nici un ofertant, iar procedura a fost anulată. Este încă aşteptat răspunsul la întrebarea ”când va fi repornită procedura de achiziţie publică?”, cu atât mai mult cu cât, în această zonă sunt câteva probleme: podurile de la intrarea şi ieşirea în/din oraşul Pucioasa au durata de exploatare expirată. Cu toate acestea, maşinile circulă pe cele două poduri, pe unul dintre acestea fiind şi linie de cale ferată; în zona Cărpiniş – Cota 1000 stabilitatea drumului este sub semnul întrebării, aici având loc periodic lucrări de întreţinere şi consolidare a drumului, cu soluţii mai degrabă paliative, iar traficul spre zona turistică montană, prin judeţul Dâmboviţa, este semnificativ îngreunat, indiferent de orice sezon.

Dar, cel puţin până acum, întrebările rămân fără răspuns fiindcă dinspre CNAIR şi Ministerul Transportului se aude o ”asurzitoare” linişte pe aceste teme.

About The Author

Number of Entries : 1922

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.